VVD gaat niet akkoord met raadsvoorstel verkoop Kasteel 4 en deel notaristuin

VVD Coevorden zet vraagtekens bij proces citadelpunt

© VVD Coevorden

De VVD heeft een duidelijke mening over de koop- en ontwikkelovereenkomst voor Kasteel 4 en de notaristuin en ondersteunde daarom het raadsvoorstel niet. De overeenkomst gaat om het proces om te komen tot herontwikkeling van de citadelpunt.

Het is aan het college om te beslissen over de verkoop van Kasteel 4 en (een deel van) de notaristuin, maar wij vinden hier natuurlijk wel wat van. We zetten vraagtekens bij de betrouwbaarheid van de beoogde partner, projectontwikkelaar Peter van Dijk, en de gevolgen die het voorstel kan hebben op de uitbreiding van de haven, de ontwikkelingen in de detailhandel en het proces.

Niet te verkopen

Wij als VVD vinden, dat het niet te verkopen is aan de inwoners van Coevorden, dat de gemeente het pand aan Kasteel 4 voor 1 miljoen euro verkoopt en dat de koper 275.000 euro krijgt voor restauratiewerkzaamheden. Vervolgens wordt de koopsom niet betaald en het bedrag van 275.000 euro wordt niet terugbetaald. Dat vinden wij bijzonder vreemd. Het wordt nog vreemder: vier jaar later wil het college datzelfde pand alsnog verkopen, maar nu voor 750.000 euro. Het verkoopbedrag is dus fors verlaagd vanwege het achterstallig onderhoud. Wij vinden, dat dat is veroorzaakt door de beoogde koper.

Wij vragen ons af welke zekerheid het college heeft dat Peter van Dijk nu wel gaat afnemen. Of wacht hij tot 2023 als Kasteel 4 nog meer achterstallig onderhoud heeft?

Staatssteun?

Net als de eigenaar van winkelcentrum Gansehof vragen wij ons of of de voorgestelde verkoopprijs in strijd is met het verbod op staatssteun. Bij verkoop moet overheidsgrond via een openbare biedprocedure worden verkocht aan de hoogste bieder en de marktwaarde moet worden vastgesteld door een onafhankelijke taxateur. Is aan de voorwaarden niet voldaan, dan kan er sprake zijn van staatssteun.

Als Peter van Dijk het serieus voor heeft met Coevorden, dan koopt hij nu toch alvast Kasteel 4 voor het originele bedrag van 1 miljoen euro en realiseert er vijftien 15 (zorg)woningen. Vervolgens komt hij terug bij de raad als hij een concreet plan heeft voor de notaristuin. We moeten ervoor waken, dat er plannen komen die het doortrekken van de haven verhinderen.

Detailhandel

Daarnaast vragen wij ons of of het wenselijk is op de huidige locatie van de Rabobank extra vierkante meters commerciƫle ruimte te realiseren. Minister Henk Kamp -ook VVD- is niet voor niets gekomen met de retailagenda en sluiten diverse gemeenten een retaildeal. Dat willen wij graag ook in Coevorden. Op basis daarvan kan bepaald worden waar we heen willen met het centrum van Coevorden. Elementen van de retaildeal zijn onder andere een concreet beleids- en actieplan en het maken van duidelijke keuzes voor kansrijke en kansarme gebieden.