Leerlingen De Nieuwe Veste bezoeken Erik Ziengs in Den Haag

V.l.n.r. op de foto: Melle Keen, Robbert Schuurmans, Marissa Dekker en Pien Zwart.

Donderdag 26 januari heeft een groep Havo- en VWO leerlingen van de middelbare school De Nieuwe Veste, tevens leden van de JongerenRaad te Coevorden, ons kamerlid Erik Ziengs in Den Haag bezocht. Het is goed dat de jeugd politiek geïnspireerd wordt op elke mogelijke manier. Wij als VVD Coevorden leveren hier graag een bijdrage aan.

Hieronder kunt u in hun verslag van het dagje Tweede Kamer bezoeken, lezen hoe de leerlingen het kijkje in de politieke keuken beleefden.

Wij zijn vier leerlingen van middelbare school De Nieuwe Veste, Coevorden. Op donderdag 26 januari zijn wij met z’n vieren naar Den Haag afgereisd. Wij waren uitgenodigd door Kamerlid Erik Ziengs, VVD.

Wij werden ontvangen door de persoonlijke assistent van dhr. Ziengs die ons vervolgens naar de ruimtes van de VVD bracht en ons stationeerde in de grootste zaal die de VVD tot haar beschikking heeft. Hier werden we ontvangen door dhr. Ziengs. Na een hand te hebben geschud en wat te drinken aangeboden te hebben gekregen begon Kamerlid Ziengs te vertellen over de ruimte waar we in zaten, hoe het VVD-deel van het pand ingevuld werd en waarom zijn kantoor op de beste plek in het complex zit. Vervolgens legde hij ons gedetailleerd uit hoe de debatten in de plenaire zaal eruitzagen en hoe dat in zijn werking trad.

Tijdens het gesprek werd ons duidelijk hoe het in de praktijk werkte in de tweede kamer en de hoeveelheid regels die erbij te pas komen, de manier waarop moties in worden gediend en vervolgens voorgedragen worden en het politiek spelletje dat af en toe erg strategisch gespeeld wordt.

Vervolgens hebben wij de kans gehad om vragen te stellen, over onder anderen zijn ondernemerschap en hoe dat nog steeds voor hem erg belangrijk is, wat zijn functie inhoudt en wat hij hiernaast nog allemaal doet. Hij vertelde ons alles wat wij maar te vragen hadden en vertelde hoe hij in de VVD terecht was gekomen en waarom hij dacht dat bepaalde keuzes die hij heeft gemaakt, volgens hem, verstandige keuzes waren.

Nadat dhr. Ziengs de volgende afspraak op de deur had kloppen werden wij door zijn PA rondgeleid door het gehele gebouw. Een van bijzonderste ruimtes was de Handelingenkamer, die door de chinees geïnspireerde ontwerp stijl en de hoeveelheid boeken een erg vernieuwende en unieke ervaring was.

Tot slot mochten we nog even kijken bij het debat wat aan de gang was betreffende voormalig minister Van der Steur, waarbij we enkele bekende Kamerleden ‘in actie’ hebben mogen zien.

Al in al was het een hele geslaagde dag en hebben we mogen proeven aan het politiek leven van een Kamerlid. Wij willen dhr. Ziengs, zijn PA en de VVD heel erg bedanken voor deze kans en wensen hen succes in de steeds dichter bijkomende verkiezingen.