Maandag 22 mei: Europarlementariër Jan Huitema naar Coevorden

Europarlementariër Jan Huitema zal aanstaande maandagochtend van 9:00-11:15 uur Scholengemeenschap De Nieuwe Veste aan de Van Heeckerenlaan 2 in Coevorden bezoeken om daar zijn passie voor Europese politiek te delen met de leerlingen. Jan zal zichzelf in een "College Tour"-achtige setting presenteren aan een vijftigtal leerlingen, waaronder leden van de JongerenRaad Coevorden. Hij zal hierbij ingaan op zijn werk als Europarlementariër, maar ook op de persoon Jan Huitema achter de politicus.

Na de college zal er interactie plaatsvinden tussen Jan en de leerlingen. Hierbij staan een aantal thema's centraal die gegarandeerd voor interessante vragen en discussies zullen zorgen:

·         EU versus populisme.
·         Populisme is een stroming zonder ideologie? Moet een politieke partij een ziel hebben?
·         EU als verkoopproduct (denk aan het nieuwe EU museum in Brussel).
·         Spanningen Europees lokaal.
·         VVD en EU (hoe kijkt de VVD tegen de EU aan?).
·         EU en globalisme.
·         EU en asielbeleid; buitengrenzen en verdeling asielstroom.
·         Brexit - wat volgt? Frexit, Duxit? Hervorming of uiteenvallen?
·         EU en verkiezingsmanipulatie.

Het belooft een interessante en vooral inspirerende dag te worden voor de aanwezige leerlingen van De Nieuwe Veste. Wij van de VVD Coevorden zijn uiteraard zeer verheugd en dankbaar dat wij Jan mogen verwelkomen in Coevorden om de jeugd een leuke, inspirerende en laagdrempelige kennismaking met Europese politiek te kunnen geven.