Verslag: Leerlingen De Nieuwe Veste bezoeken Brussel

Afgelopen vrijdag (22 mei) bezocht een delegatie van De Nieuwe Veste, bestaande uit leerlingen uit 4 havo en 5 en 6 VWO, samen met twee docenten en de uiterst gastvrije VVD-afdeling Coevorden, het Europees Parlement.

Om 6 uur ’s morgens vertrokken wij naar Brussel in de spelersbus van FC Groningen (!). Daar werden de FC Groningen fans onder ons erg blij van. Na genoten te hebben van een door de organisatoren aangeboden ontbijt in de bus (en bij de McDonald’s) kwamen we eindelijk aan in het Europese machtscentrum. Het eerste programmaonderdeel was het bezoek aan het Parlementarium. Met behulp van een hypermoderne audiotour leerden wij daar over de geschiedenis van de Europese samenwerking. Het werd erg degelijk en uitgebreid gepresenteerd. Op een uiterst speelse manier konden de bezoekers hun wens voor Europa op een scherm projecteren.

Hierna werden wij rondgeleid door het een deel van het Parlement. We hadden het geluk meer van het Parlement te mogen zien dan voor bezoekers normaal gebruikelijk is, mogelijk gemaakt dankzij de uitnodiging van Jan Huitema.

Vervolgens konden wij genieten van een zeer uitgebreide en luxe lunch, waarbij er de gelegenheid was om met Parlementariër Jan Huitema te praten, en met hem op de foto te gaan. Na de heerlijke lunch was het tijd voor waar we gekomen waren: presentaties.

De eerste presentatie werd gehouden door een van de beleidsmedewerkers van Jan Huitema. Hij vertelde ons over de geschiedenis van de Europese Unie, haar instituties, de besluitvorming en de Europese sleutelfiguren.

De tweede presentatie werd gehouden door een beroepslobbyist. Hij vertelde over zijn werkzaamheden, en de slechte beeldvorming over hem en zijn collega’s. Deze presentatie werd door de leerlingen extra interessant gevonden, helemaal vanwege de uitleg over de macht van lobbyisten. Enkele leerlingen ambiëren nu zelfs een carrière als lobbyist.

Als laatste kregen we een presentatie van de boerenzoon uit Makkinga; Jan Huitema zelf. Hij blikte terug op zijn campagne, vooral bekend om de blauworanje oldtimer-trekker.

Dankzij deze succesvolle campagne belandde hij van plek 6 met veel voorkeursstemmen op plek 3 in het Europees Parlement voor de VVD. Daarom verzorgde hij deze dag, om te bedanken voor de hulp van de Drentse VVD bij zijn campagne. Hij kon enthousiast vertellen over het leven van een parlementariër en hoe hij dankzij zijn ervaring terecht kwam bij de commissie van Landbouw. Huitema besteedde veel aandacht aan de vragen uit het publiek, en bood zelfs aan de leerlingen aan dat ze enkele dagen bij hem stage konden komen lopen in Brussel. Hier hadden de leerlingen wel oren naar. Helaas moest Huitema vanwege zijn drukke schema al vroeg weg. Na door iedereen bedankt zijn met groot applaus en een paar denkbeeldige flessen wijn (lagen nog in de bus) vertrok hij naar Friesland.

De rondleiding en de presentaties hadden veel effect op de politieke ambities van de leerlingen; een aantal van hen wilde zelfs nooit meer weg!

Ter afsluiting gingen we heerlijk dineren bij Van der Valk in Zwolle. Achteraf gezien was dit, vanwege ons vervoersmiddel, een niet geheel risicoloze onderneming (gezien de recentelijke uitslag van de finale om de KNVB beker). Na een lange busreis kwamen we om 23.20 uur weer aan in Coevorden.

We willen graag de organisatie van VVD Coevorden en Jan Huitema bedanken voor deze gezellige, verhelderende en leerzame dag. Tot volgend jaar!

Casper ter Waarbeek en Matt Veerkamp