Kiezers bedankt!

Beste mensen, inmiddels een beetje bekomen van de escapades van de Drentse kiezers ?

Nimmer was de VVD de grootste in Drenthe, nimmer was de Sociaal Democratie op een andere plek dan nummer 1. Tot vannacht. Nadat eindelijk ook Borger-Odoorn zijn telling had afgerond bleek met een verschil van pak 'm beet 150 stemmen de VVD de grootste partij van Drenthe.

Dat voelt op zichzelf goed. Maar laten we eerlijk zijn. We verloren wel twee zetels. We hebben er vanaf volgende week donderdag nog maar 7. En dat is zuur, ook voor de kandidaten op de plekken 8, 9 en 10 die zo overtuigend meededen in de campagne.

Gevolg ervan is ook dat een college van GS niet meer valt te vormen met minder dan 4 partijen. De kans op 2 VVD-gedeputeerden is dan ook aanmerkelijk geslonken. We zakken dus van 9+2 naar 7+1. De grootste zijn is mooi, maar het compenseert de beperking van de bemensing toch net niet helemaal.  Maar goed, de kiezer sprak en daar hebben we het mee te doen.

Vanochtend het eerste constituerend provinciaal fractieberaad gehad en de korte termijn strategie besproken. Daar ga ik nu niets over uit de doeken doen.

Ben ik nu gekozen of niet. Ja, we hebben 7 zetels, ik stond op 6 dus ben ik gekozen. Het enige dat roet in het eten kan gooien is wanneer zou blijken dat er twee kandidaten, die lager op de lijst staan dan ik, met voorkeurstemmen in de Staten zouden komen. Dat weet ik maandagochtend 23 maart om 10 uur. Uit het feit dat vanmiddag de provincie-bode langskwam met alle formulieren voor toelating leid ik voorzichtig af dat dat niet het geval is.

Ik ga dus, denk ik, nu van start met politieke carriere deel 2. Ik verheug me daar op.

Ik dank alle mensen die zich voor de VVD in onze gemeente Coevorden hebben ingezet. In het bijzonder campagneleider Hans Snijders, maar ook al degene die het afgelopen weekend de blaren op de handen hebben opgelopen bij het verspreiden van de liberale boodschap. Trouwens: ook in Coevorden zijn we weer de grootste en lijkt de kiezer terug te zijn gekomen van een tijdelijke dwaling.

G. (Ton) Serlie
aspirant-Statenlid VVD