Bezoek aan aardappelveredelingsbedrijf Jalving

Zaterdagmiddag 15 nov. jl. zijn wij op bezoek geweest bij aardappelveredelingsbedrijf Jalving in Wezup. Een prachtig bedrijf in een prachtig dorp op een prachtige locatie. Met een zgn. kas achter in de schuur en veel glas op het oosten, dit vanwege het feit dat zonlicht ‘s morgens van groot belang is.

De heren Gezienus Jalving, zoon Arjan en mevr. Jalving geven uitgebreide informatie over hoe bestuivingen plaats vinden en waarom ze dat zelf doen en niet door bijen, om nieuwe rassen te kweken.

Het kweken van een nieuw ras kost ongeveer 10 jaar.

Ook laten ze ons zien hoeveel soorten, maten, kleuren etc. er zijn. Uitgebreid worden de soorten bekeken en doormidden gesneden om de kwaliteit te laten zien.

Tevens werden er blauwe, rode, witte en champagnekleurige getoond. De blauwe hebben we ook geproefd en waren erg lekker. Er lagen ook zakken met rood, wit en blauwe die vanaf volgende week bij AH te koop zijn. Daar is men (en terecht) erg trots op.

Ook maken zij deel uit van de coöperatie Agrico, deze is door telers opgezet.

In de kelderzaal werden een paar films getoond met o.a. het bewerken van het land en het poten van de aardappels. Ze hebben ook een bedrijf in Engeland. Daar worden op de akkers nogal veel stenen gevonden en niet verwijderd omdat deze veel vocht vast houden en goed is voor de plant.

Tot slot hebben we ook diverse varianten van het soort Carola geproefd, zowel gekookt, partjes met kruiden, frites etc.

Al met al een zeer geslaagde middag waar ik u nog veel meer over zou kunnen vertellen maar verstandiger is om zelf eens te gaan kijken.

Meer foto's van dit bezoek kunt u vinden op onze facebookpagina: www.facebook.com/vvdcoevorden.

Hans Snijders