BOER ZOEKT STEM IN ODOORN

Brussel kan wel wat boerenverstand gebruiken. Met die slogan toert Jan Huitema door Nederland, afgelopen donderdag deed hij Odoorn aan. Huitema is kandidaat Europarlementariër voor de VVD (nummer 6 op de lijst) en wil met voorkeurstemmen worden gekozen in het Europarlement. Hij was hier op uitnodiging van de plaatselijke afdelingen Aa en Hunze, Coevorden, Emmen en Borger-Odoorn.

Om te worden gekozen heeft Huitema rond de 20.000 voorkeurstemmen nodig en om dit te bereiken voert hij in het hele land campagne maar vooral in het noorden, de jonge Fries wil vooral onze regio vertegenwoordigen in Brussel. In Hotel Odoorn vertelde hij vol passie over zijn motivatie en wat hij wil bereiken in het Europees Parlement. Wat Huitema betreft kunnen de Nederlandse parlementariërs nog iets leren van de Duitsers. Zij vertegenwoordigen de belangen van hun eigen land en regio’s veel beter dan de Nederlandse. Hij gaf de toehoorders een inkijkje in de werkwijze van het Europarlement. Zelf leerde hij het vak als beleidsmedewerker van Jan Mulder en later van de Duitser Holger Krahmer. Vooral de Drentse Jan Mulder was met al zijn ervaring een geweldige leermeester. Hierdoor weet Jan Huitema hoe de hazen lopen. Met een kleine vertegenwoordiging in een groot parlement kun je alleen iets bereiken door goed samen te werken en te weten wie er veel invloed heeft. Hierbij is boerenslimheid hard nodig.

In Brussel wil hij in de landbouwcommissie plaats nemen. Nederland is daarin de laatste jaren niet vertegenwoordigd terwijl 40% van de Europese begroting naar de landbouw gaat. Huitema, zelf boer, wil naast de land- en tuinbouw zich ook richten op de belangen van het MKB. In Brussel lopen duizenden lobbyisten rond maar zij vertegenwoordigen vooral de multinationals.

Vanuit de zaal, waarin opvallend veel jongeren zaten, kwamen veel vragen over heel veel verschillende onderwerpen. Huitema beantwoordde ze allemaal op een ontspannen en duidelijke manier. Heel verfrissend was het dat Huitema een politicus is die af en toe iets niet weet en dat dan ook zegt. Zijn belangrijkste boodschap was: ga stemmen op 22 mei, het liefst lijst 4, nummer 6 want Brussel kan wel wat gezond boerenverstand gebruiken.