‘Coevorden heeft bijzondere positie als logistiek en toeristisch centrum’

De bijzondere positie van Coevorden, de crisis, windenergie, de achterstand van jongeren op het gebied van techniek, de positie van Nederland in de wereld: deze onderwerpen kwamen allemaal aan bod tijdens het bezoek van minister Henk Kamp aan de gemeente Coevorden.

Op uitnodiging van VVD Coevorden hield hij een inleiding in zaal Cornelis in Dalen. ‘Het is mooi om in het dorp te zijn waar Ivo Opstelten burgemeester was.’

Bijzonder dynamisch

‘Coevorden’, aldus Kamp, ‘neemt een bijzondere positie in Nederland in gezien de logistieke mogelijkheden. Als straks de spoorboog op het Europark gerealiseerd is, zal die aantrekkelijkheid voor het goederenvervoer van en naar bijvoorbeeld Rotterdam alleen maar toenemen.’ Zeker gezien de directe aansluitingen op het Duitse spoorwegennet.

Kamp was aangenaam verrast om te horen, dat de gemeente Coevorden jaarlijks 1,3 miljoen overnachtingen heeft. ‘Dat kunnen niet veel gemeenten in Nederland zeggen. In ons land is het toerisme als één van de economische pijlers wat onderschat. Maar liefst 12,6 miljoen toeristen uit het buitenland hebben het afgelopen jaar Nederland bezocht.’

‘Coevorden is dus zonder meer een dynamische gemeente. In Europa zijn 25 kansrijke regio’s aangewezen, waarvan vier in Nederland, al hoort Coevorden daar nog niet bij’, grapte hij.

Crisis

Kamp ging ook in op de crisis. ‘We zitten sinds 2008 in een crisis. Nederland is het land, dat het meest internationaal verweven is. Daarom voelen we de gevolgen direct. De huizenprijzen zijn sterk gedaald, we hebben veel werklozen, er zijn veel faillissementen en veel bedrijven verkeren in moeilijke omstandigheden.’ Inmiddels lijkt er hoop te gloren aan de horizon.

‘We houden als VVD niet van vooruitschuiven, maar wel van aanpak. We hebben de financiën op orde gebracht en we hebben ervoor gezorgd dat eigenaren van woningen terugkeren in de situatie dat zij maximaal honderd procent van de waarde van het huis kunnen lenen.’

Positie op wereldmarkt

De positie van Nederland is heel belangrijk. ‘Nederland staat wereldwijd gezien op de tweede plaats als voedselexporteur. Wat de agrarische sector presteert, is ongelooflijk’, stelde Kamp. ‘Wat betreft de export van diensten staat Nederland op de vijfde plaats.

Onze industriële bedrijven slagen erin topposities in de wereld te bezetten. Voorbeelden ASML uit Veldhoven, die 85 procent van de chipsmachines in de wereld produceert, ieder groot bedrijf in China heeft de entreepartij van Boon Edam, de scheepsbouw heeft een bijzonder sterke positie, een kwart van de onderdelen uit Duitse auto’s komt uit Helmond en we zijn sterk op het gebied van waterbeheersing.’

Windenergie

Er was een forse delegatie van de Actiegroep Tegenwind uit Weijerswold aanwezig, die wilde weten hoe het zit met het VVD-standpunt ten aanzien van windmolens. Kamp was duidelijk: ‘Er is een verhoogde CO2-uitstoot door menselijk handelen. We moeten van fossiele naar duurzame energie.’ De bewering, dat een landeigenaar 30.000 euro per windmolen krijgt. werd meteen ontkracht. ‘Zo’n regeling bestaat niet. Bedrijven moeten zelf afspraken maken met landeigenaren.’ Op de vraag of de VVD waarde hecht aan het draagvlak onder bewoners zei Kamp: ‘Ik begrijp dat heel veel mensen zeggen dat zij geen windmolens willen, maar dat kan niet zomaar. Mensen willen ook niet dat er geen brandstof meer is, zij willen continuiteit in hun energievoorziening.’

Achterstand

Voorts was er een vraag over pensioenen: ‘Is het niet beter om de mensen, die langer dan 45 jaar werken naar huis te sturen?’ Zeker niet volgens Kamp: ‘Vroeger stonden er tegenover een gepensioneerde zeven werkende mensen. Nu is die verhouding 1 op 2. Dat betekent, dat de beroepsbevolking enorm geslonken is. De menskracht zullen we hard nodig hebben om het welzijn en de voorzieningen in stand te houden. Bovendien is er veel expertise onder ouderen. Op het gebied van techniek loopt de jongere enorm achter. Groeimogelijkheden bij bedrijven worden beperkt, omdat er een tekort is aan geschoolde mensen. Als jongere moet je waarde hebben op de arbeidsmarkt.’

Zie tevens het artikel en meer foto's in Coevorden huis aan huis

Alle foto's zijn hier te zien.