'Maak gemeente nog liberaler'

Coevorden/Sleen - De VVD Coevorden hield zaterdagmiddag de nieuwjaarsreceptie in theaterboerderij De Deel in Sleen. De VVD ziet de gemeenteraadsverkiezingen op 19 maart met groot vertrouwen tegemoet en blaakt van zelfvertrouwen.

Speciale gast was Bert Homan, wethouder voor de VVD van de gemeente Utrechtse Heuvelrug. Hij sprak over het voeren van campagne. Homan volgde vele trainingen en geeft adviezen op het gebied van coaching. Hij vervulde diverse functies in de politiek en het bedrijfsleven. 'Wij gaan meer zetels halen', sprak hij vol overtuiging. 'Ik ben het niet altijd met Mark Rutte eens, maar hij heeft wel richting gegeven. Bovendien staan we er beter voor dan in 2010.' Hij deed een oproep aan de aanwezigen: 'Verkoop de VVD aan de inwoners en maak de gemeente Coevorden nog liberaler.'

Versnippering

Afdelingsvoorzitter Evert Jan Klip sprak over een kiesdrempel naar aanleiding van de woorden van burgemeester Jan Broertjes van Midden-Drenthe in het Dagblad van het Noorden van vandaag. 'Ook mij baart de versnippering van gemeenteraden zorgen. De komst van meer lokale partijen maakt een gemeente lastiger bestuurbaar. Broertjes kiest voor een kiesdrempel voordat nieuwe partijen toetreden tot de raad. Volgens hem moeten partijen over een minium-draagvlak moeten beschikken. Hij vindt dat het beeld voor de kiezers niet duidelijker wordt.'

Klip sprak zijn vreugde uit over de samenstelling van de kandidatenlijst. 'Jong/oud, man/vrouw, een goede geografische spreiding en mensen met verschillende achtergronden staan op onze lijst.'

'Als je haarvaten'

Lijsttrekker en huidig wethouder Geert Roeles hield een gloedvol betoog. 'We hebben ons verkiezingsprogramma van vier jaar geleden waargemaakt, dus we hebben ons gehouden aan de beloften aan onze kiezers', stelde hij. Hij hield zijn gehoor voor 'dat je je gemeente moet kennen als je haarvaten. Als dat zo is, kent de gemeente jou ook.'

Tot slot kwam fractievoorzitter Laurent Zeegers aan het woord. 'We moeten uiteraard zorgen voor ontwikkeling van de economie en de stad en dorpen. Er moeten kansen voor de samenleving zijn. We moeten echter de mensen niet pamperen.'

Campagneleider Hans Snijders liet weten dat de VVD over binnen twee weken begint met de gemeentetour in het kader van de verkiezingscampagne. Hij deelde meteen de promotiematerialen uit en stelde de eerste acht kandidaten op de lijst voor. Achter v.l.n.r. Roelof Boerma, Sleen (plaats 5); Karin Zwaan, Zwinderen (3); Geert Roeles, Sleen (1). Voor v.l.n.r. Laurent Zeegers (2), Coevorden; Ludy Meijer, Dalen (6); Irma IJdens, Coevorden (4); Bertil Bouwhuis, Coevorden (7). Alleen Arjan Jalving uit Wezup (8) ontbrak vanmiddag.

Bron: Coevorden huis aan huis. Klik hier voor het oorspronkelijke artikel op de website van Coevorden huis aan huis. Daar kunt u ook meer foto's aantreffen.